Misija – vaizduotė: ir vėl dėliokime pasaulį!
Programa: Tyrinėjančios mokyklos 2012–2013
Kuruojanti mokytoja: Irma Daukšienė
Tikslinė grupė: 7 kl.
Tyrinėjimo klausimas
Vaizduotės, kaip kūrybinės / motyvacinės priemonės panaudojimo mokant geografijos, biologijos, matematikos, siekiant produktyvesnio mokymosi ir bendradarbiavimo.
Mokyklos iššūkis
Iššūkį keliantis Klaipėdos Vitės pagrindinės mokyklos septintokų amžius ir elgesys, motyvacijos mokytis stoka – tai problemos, dėl kurių mokytojai ėmėsi ieškoti būdų, kaip paskatinti paauglius kūrybiškai ir smalsiai pažvelgti į mokymąsi.
Projekto veikla
Projektu „Misija – vaizduotė: ir vėl dėliokime pasaulį!“ buvo siekta mokinius ir mokytojus paskatinti aktyviai lavinti ir pasitelkti vaizduotę. Pasirinkti mokymo dalykai, kurių mokantis vaizduotei tenka ypač svarbus vaidmuo, ji motyvuoja šias sritis pažinti ir aktyviai jomis domėtis. Tai matematika, biologija ir geografija.
Fotografavimas, filmavimas, žemėlapio kūrimas, neįprasta galimybė pasitelkus techniką žvilgtelėti į upės dugną ar į padidintą vabalo sparną – tokios integruotos gamtos ir socialinių mokslų pamokos 2013 m. vyko Klaipėdos Vitės pagrindinėje mokykloje.
Projekto pradžioje buvo nelengva įtraukti mokinius, septintokai užėmė gynybišką poziciją ir į veiklas reagavo atsargiai. Po truputį „šylanti“ situacija pasikeitė, prasidėjus kūrybinėms sesijoms su kuriančiuoju praktiku.
Padedami fotografo ir audiovizualinių menų specialisto Andriaus Grigalaičio, septintokai mokėsi fotografuoti, gilinosi į įvairius fotografijos būdus, nuotraukų gamybos ir kūrybos subtilybes. Buvo kuriamas mokyklos vidaus ir lauko teritorijos audiovizualinis žemėlapis-žaidimas, integruojant matematikos, biologijos ir geografijos dalykus, remiantis konkrečiomis, antrą mokslo metų pusmetį dėstomomis šių dalykų temomis ir aktyviai įtraukiant dalykų mokytojus.
Didelį įspūdį moksleiviams paliko integruota geografijos, biologijos ir chemijos pamoka ekologijos tema. Pasidaliję į grupes moksleiviai vykdė tyrimus prie Danės upės: viena grupė tyrinėjo pakrantes, ieškodama galimų vandens taršos šaltinių, antroji, įleidusi vaizdo kamerą į vandenį, tyrinėjo upės dugną, trečioji tyrė upės vandenį, ieškodama cheminės taršos pėdsakų.
Ne mažesnio susidomėjimo sulaukė išvyka į Klaipėdos siuvėjų ir paslaugų verslo mokyklos elektroninių mikroskopų klasę, iš kurios septintokai grįžo švytinčiomis akimis ir pilni įspūdžių. Po renginio septintokai buvo nusiteikę pakiliai, dalijosi įspūdžiais („Kiek daug visko mes tiesiog nematome“).
Pasibaigęs projektas „Misija – vaizduotė: ir vėl dėliokime pasaulį!“ paliko mokyklai veikiantį, kitiems mokomiesiems dalykams ir įvairių klasių mokymo programoms nesunkiai pritaikomą mokyklos vidaus ir lauko teritorijos audiovizualinį žemėlapį-žaidimą.
Projekto poveikis
Pasikeitė mokinių požiūris į mokyklą bei mokomuosius dalykus. Projekto pradžioje mokyklinio išsilavinimo reikalingumą teigiamai įvertino tik 10 proc. mokinių. Projekto pabaigoje paaiškėjo, kad 98 proc. septintokų ypač patiko ir mokytis paskatino integruotos pamokos.
Net 90 proc. mokinių labiau domėtis biologija ir chemija motyvavo integruotos kitokiose erdvėse vedamos pamokos, užsiėmimai, kuriuose naudojamos įvairios, pamokos temą įvairiapusiškiau suvokti padedančios priemonės (skaitmeniniai mikroskopai biologijos pamokoje, eterinių aliejų testavimas chemijos pamokoje).
Pasibaigus projektui septintokai tapo daug atviresni, labiau gilinosi ir daug nuoširdžiau, išsamiau atsakinėjo, ieškojo ir išreiškė asmeninį požiūrį, individualią nuomonę.
Projekto refleksija
Kuruojanti mokytoja Irma Daukšienė:
„Klasės mokiniams reikėjo laiko, kad suprastų projekto esmę ir naudą. Štai tapę aštuntokais, prisimindami projekto veiklas, jie jau kalbėjo, kaip pernai buvo gera ir įdomu mokytis. Vis dėlto projekto metu buvo ne kartą nutikę taip, kad septintokai tiesiog nenorėdavo įsitraukti, produktyviai dalyvauti veikloje, kur nors eiti, nors po užsiėmimų ir būdavo patenkinti“.